Nu är det möjligt att förskriva CGM-produkten FreeStyle Libre 2 till vissa diabetespatienter i Region Halland.

Den regionövergripande rutinen för kontinuerlig glukosmätning med Freestyle Libre  har reviderats i enighet med det Medicintekniska Produktrådets rekommendation.

• Den reviderade rutinen möjliggör förskrivning av Freestyle Libre 2 till vissa diabetespatienter i Region Halland. Tidigare beslut om att enbart förskriva Freestyle Libre 1 har upphört att gälla.
  • Den reviderade rutinen öppnar också möjlighet till att, utöver Glooko, använda analyssystemet Libre View vid behov.
  • Den reviderade rutinen innehåller inga ändringar om vilka vuxna patienter med diabetes som kan vara aktuella för Freestyle Libre. Däremot tillåter rutinen att göra avsteg när patienten är barn, då kan det behövas särskilda bedömningar.

Kostnadsansvar och uppföljning

Kostnadsansvar vid förskrivning av Freestyle Libre ligger på den vårdenhet som förskriver produkten.
Förskrivning av FreeStyle Libre i Region Halland kommer att följas upp regelbundet. Därför behöver registrering i Nationella Diabetesregistret föras in i VAS diabetesöversikt.

Utbildning

Det finns utbildning i FreeStyle Libre i Kompetensportalen.

Vid behov av ytterligare utbildningsinsatser går det bra att kontakta Mattias Nilsson på Abbott

E-post: mattias.nilsson@abbott.com

Telefon: 072-248-3912