Påminnelse: Alla besök på Provtagningen ska vara tidsbokade

LABORATORIET INFORMERAR - Klinisk kemi 210914

Förändring fr.o.m. 1 oktober 2021

Från och med den 1 oktober 2021 ska alla patienter som besöker Provtagningen boka tid före besöket. Det kommer inte längre att vara möjligt att komma på drop-in. Syftet är att få ett jämnare flöde av patienter på mottagningen, kortare väntetid för patienten och mindre trängsel i väntrummen.

Vi skulle vara tacksamma för er hjälp att sprida denna information. Meddela därför era patienter inför provtagning att de ska boka tid för sitt besök hos oss. Patienter ska i första hand hänvisas att boka sin tid via 1177.se där de även kan se tillgängliga tider. De patienter som inte har möjlighet att logga in på 1177.se kan i stället ringa för att boka en tid.

På 1177.se heter våra provtagningsenheter:
• Provtagningen Hallands sjukhus Halmstad
• Provtagningen Hallands sjukhus Varberg
• Provtagningen Hallands sjukhus Kungsbacka
• Provtagningen Falkenberg

För patienter som saknar BankID eller annan e-legitimation nås samtliga provtagningsenheter på telefonnummer 010 – 476 19 77 fr.o.m 22 september 2021.
Telefontid vardagar 06.00 – 09.00.Vi ringer sedan tillbaka för att boka in en tid.

I de fall en patient är i behov av akut provtagning i samband med ett läkarbesök/undersökning – kontaktar vårdgivaren respektive provtagningsenhet via telefonnummer 010 – 476 19 77, val 9, innan patienten ombeds gå till provtagningen. Vi bokar då in patienten på närmast lediga tid. OBS! Möjligheten till val 9 får ej delges till patient, utan är endast avsett för vårdgivare som behöver kontakta provtagningsenheten.

Säkerställ att ni använder den senaste versionen av provtagningsunderlaget.

Vi har tagit fram kontaktkort som ni kan häfta på kallelsen eller provtagningsunderlaget. Kontaktkorten finns att beställa via broschyrbeställningen.

Vid frågor kontakta
Avd.chef Peter Nemeczek