Provtagning med extern remiss

LABORATORIET INFORMERAR 220322 - Klinisk kemi - Klinisk mikrobiologi

Många provtagningar som utförs inom sjukvården i Halland baseras på remisser som har sitt ursprung utanför Halland (extern remiss). Nu finns en regionövergripande rutin för hur dessa provtagningsremisser ska hanteras, se Provtagning med extern remiss (ursprung utanför Halland). I dokumentet finns även en länk till den rutin som beskriver hur kommunal äldre- och hemsjukvård, som inte har tillgång till VAS, ska hantera sina provtagningsremisser.

Originalremiss eller kopia av originalremiss ska alltid bifogas till laboratoriet när den blivit omskriven till Region Hallands egen remiss.

Om patientidentiteten på originalremissen består av ett reservnummer, som är skapat i ett system utanför Region Halland, måste detta nummer anges på omskrivningsremissen.

Vid frågor kontakta:

Spec.BMA/Instruktör Martin Samuelsson