Region Halland redo inför höstens vaccinationer

Folkhälsomyndigheten meddelade under tisdagsmorgonen vilka rekommendationer som gäller för vaccination mot covid-19 inför hösten. Region Halland är väl förberedda och har resurser att skala upp vaccinationsinsatsen igen från 1 september. Vaccinationer kommer kunna erbjudas på vårdcentraler som tidigare och på vaccinationscentraler om det krävs. I nuläget är det utvalda vårdcentraler i de halländska kommunerna som vaccinerar. Alla som rekommenderas och önskar vaccination kommer kunna få det till hösten.

Personer som är 65 år eller äldre rekommenderas ytterligare en påfyllnadsdos vaccin mot covid-19 till hösten – en höstdos. Rekommendationen gäller även personer över 18 år i medicinsk riskgrupp, det vill säga att man har bakomliggande sjukdomar som gör att man riskerar att bli svårt sjuk i covid-19.

Rekommendationen om vaccination från 12-17 år gäller fortsättningsvis (två doser), liksom rekommendationen om tre doser till alla mellan 18-64 år.

Till hösten och vintern förväntas en ökad smittspridning och därmed också fler sjuka i covid-19 – pandemin är inte över. Nuvarande vacciner har efter tre doser god effekt mot allvarlig sjukdom och död även med omikronvarianterna. Skyddet sjunker dock successivt, särskilt hos äldre personer och personer i riskgrupp och det är därför dessa är i behov av påfyllnadsdoser.

Publicerad: 2022-05-24