Regional vaccinationsinsats mot HPV ingår i en nationell studie

Under våren kallas unga kvinnor till vaccination mot HPV och självprovtagning för HPV, ett led i att utrota livmoderhalscancer. Region Hallands vaccinationsinsats och självprovtagning ingår i nationell studie.

​Kvinnor födda 1994–1999 kallas under våren av Kvinnohälsovården Halland för gratis vaccination mot humant papillomvirus (HPV) och självprovtagning för HPV inom ramen för en nationell studie. Syftet är att minska antalet HPV-infektioner och därmed minska risken för livmoderhalscancer.

HPV-virus kan orsaka cellförändringar som i sin tur kan leda till livmoderhalscancer om de inte följs upp med fortsatta kontroller. Vaccinet som Kvinnohälsovården Halland nu erbjuder kvinnor födda 1994–1999 ger ett bredare skydd mot fler HPV-varianter än tidigare vaccin. Därför gäller erbjudandet även kvinnor i åldersgruppen som redan tidigare är vaccinerade mot HPV-virus.

Kvinnohälsovården Halland tar emot patientgruppen vid sina mottagningar i Laholm, Hyltebruk, Halmstad, Falkenberg, Varberg och Kungsbacka.

Kvinnor som väljer att delta för att förstärka sitt skydd mot HPV kallas för ytterligare vaccination mot HPV samt självprovtagning efter tre år.

Region Hallands vaccinationsinsats mot HPV kombinerad med självprovtagning för HPV ingår i en nationell studie som involverar landets 21 regioner. Kvinnohälsovården Halland deltar studien i samarbete med Karolinska Universitetssjukhuset.

För mer information om studien, läs vidare på 1177.se och Halland – hpvcenter

Publicerad: 2023-03-27