Uppgradering av Röntgen Hallands bild- och journalhanteringssystem 11 februari

En uppgradering av Sectra RIS/PACS kommer att genomföras den 11 februari 2023. Uppgraderingen kommer att innebära ett 6-8 timmar långt driftstopp i Sectra RIS/PACS vilket kommer påverka hela röntgens verksamhet i Halland.

Tidsschema 11 februari

06:00 Sectra RIS/PACS stängs ner.
Inga remisser kommer tas emot elektroniskt och inga bilder kan ses i Sectra PACS.

14:00 Sectra RIS/PACS startas upp.
Detta är en ungefärlig tid.

Remisser

Under driftstoppet gäller manuella rutiner på röntgen, remisser kan skrivas och sändas i VAS men måste komma till röntgen på papper och vi levererar endast papperssvar.

Bilder

Under driftstoppet kommer inga bilder att sparas i Sectra PACS och de kan inte heller visas i Vue Motion. Bilder tagna och slutsignerade före driftsstoppet kan ses i Vue Motion. Behörighet till Vue Motion ges av IT, ärende får läggas i Service Desk. Behörighet kan endast lämnas under kontorstid.

Efter driftstoppet

Remisser som sänts till röntgen kommer nu in i Sectra RIS. De remisser som utförts under driftstoppet tas om hand och svaret sänds elektroniskt. Bilder blir tillgängliga i Sectra PACS och i Vue Motion.

Publicerad: 2023-02-09