Covid-19 aktuellt 2 mars

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Region Halland trappar ner den storskaliga vaccinationsinsatsen

Nu omfördelas resurser och den storskaliga vaccinationsinsatsen mot covid-19 trappas ner. Detta innebär att vaccinationscentralerna succesivt stänger från april. Vaccination mot covid-19 kommer fortsättningsvis erbjudas på vårdcentraler och genom riktade insatser i länet.

Halland har en förhållandevis hög vaccinationstäckning. I takt med att många invånare nu har vaccinerat sig mot covid-19 har efterfrågan på vaccination minskat i länet. För att anpassa resurserna efter behovet trappas den storskaliga vaccinationsinsatsen ner och resurser omfördelas.

Detta innebär att vaccinationscentralerna i Kungsbacka, Varberg, Falkenberg och Halmstad successivt stänger från vecka 14. Drop-in erbjuds på vaccinationscentralerna fram till stängningsdatum och det finns gott om lediga tider att boka. Fortsättningsvis erbjuds vaccination på vårdcentraler i länet. Samtidigt fortsätter arbetet med olika riktade insatser.

Pandemin går in i nya faser, men vaccination mot covid-19 är fortsatt prioriterat för rekommenderade grupper.

Under vaccinationsinsatsen har målet varit en hög tillgänglighet, anpassad efter den rådande situationen. Beslutet är nu att ha ett grunderbjudande via vårdcentralerna till alla som vill vaccinera sig i Halland, kompletterat med riktade insatser. Det finns fortsatt en beredskap att skala upp vaccinationsinsatsen utifrån behov och rekommendationer och även med kort varsel kunna återöppna vaccinationscentraler.

Så länge har vaccinationscentralerna öppet:
Kungsbacka 5/4
Falkenberg 6/4
Halmstad 7/4
Varberg 14/4

Uppdaterad smittspårningsrutin för kommunal vård och omsorg

En uppdaterad smittspårningsrutin finns nu framtagen för kommunal vård och omsorg. Det nya i den är att pandemimottagningen tar över ansvaret för smittspårningarna som tidigare låg på vårdcentralerna. All kommunikation sker via pandemimottagningen, både för enhetschefer inom kommunerna och för vårdcentralerna. Provtagning och övrigt ansvar kvarstår i princip som i tidigare rutin.  Nya riktlinjer från folkhälsomyndigheten har också införts samt justeringar i vissa avsnitt på grund av ändrat arbetssätt. Du hittar rutinen på vårdgivarwebben eller direkt här: Uppdaterad rutin.

Publicerad: 2022-03-02