Covid-19 aktuellt 24 januari

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Rekordstor smittspridning i Halland

Förra veckan ökade provtagningen ytterligare i länet från 30 000 prover v.2 till närmare 35 000 prover för covid-19 v.3.
15 100 av proverna, motsvarande 43,5% visade positivt för covid-19 (andelen v.2 var 28%). Den kraftigt ökade provtagningen gjorde att Region Halland fick pausa självprovtagningen och möjligheten att hämta och lämna prov under helgen som gick. Idag startade provtagningen upp igen, med det mycket tydliga budskapet att bara de som nu rekommenderas provtagning, alltså personer som behöver vara på plats på jobb och skola, provtar sig. De som jobbar hemifrån (eller inte jobbar alls) ska inte provta sig längre, även om de har symtom.

Ändrat intervall för personer med allvarlig immunbrist

Personer som har ett kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling rekommenderas en påfyllnadsdos mot covid-19, utöver de två ordinarie vaccindoserna och den extrados som rekommenderats sedan innan. Intervallet mellan grundvaccinationen och påfyllnadsdosen kortas från fem månader till tre eller fyra månader. Det är ett kortare tidsintervall än för personer utan allvarlig immunbrist.

Personer med ett lågt eller obefintligt antikroppssvar eller som tillhör en patientgrupp som ofta svarar väsentligt sämre på vaccination, rekommenderas vaccination med påfyllnadsdos tre månader efter den så kallade extradosen. Det gäller exempelvis organtransplanterade, stamcellstransplanterade, patienter med kronisk lymfatisk leukemi, non-Hodgkins lymfom, myelom, och personer med kronisk njursjukdom i behov av dialys.

Övriga personer med allvarlig immunbrist rekommenderas vaccination med påfyllnadsdos efter fyra månader.
Behandlande läkare kontaktar målgruppen med brev för vidare information om vaccinationen. Brevet finns på nedan sida.

Inget besked om vaccination av 5-11-åringar

Folkhälsomyndigheten har inte kommit med några besked om generell vaccination av barn mellan 5-11 år.
Idag rekommenderar Folkhälsomyndigheten att barn 5-11 år inom särskilda grupper, som är extra känsliga för luftvägsinfektioner, vaccineras.
I Halland handlar det om cirka 50 barn som är aktuella för vaccination och som barnmottagningen i Halmstad och Varberg har kontakt med. Dessa vaccinationer, med speciellt anpassade doser med lägre styrka, påbörjas under vecka 5.

Region Halland skickar ytterligare brev om vaccination

Vårdnadshavare till barn som är födda 2010 kommer få hem ett brev om vaccination mot covid-19. Brevet skickas till de vårdnadshavare vars barn har fyllt eller fyller 12 år under årets första tre månader, sedan skickas brev löpande ut under året. Det första utskicket landar i brevlådan den här veckan.

Så snart barnet har fyllt 12 år erbjuds vaccination mot covid-19. Majoriteten av barnen som är födda 2010 kommer att erbjudas vaccination på en vårdcentral eller vaccinationscentral. Tidigare har vaccinationen av gruppen 12-15 år till största del genomförts på skolorna av Region Hallands mobila team. Eftersom det är förhållandevis få barn som tillkommer i gruppen, hänvisas de nu till vårdcentraler och vaccinationscentraler.

Enligt den nuvarande planeringen avslutas skolvaccinationen i slutet på februari. Det är fortsatt hög tillgänglighet på vårdcentraler och vaccinationscentraler, för alla som vill vaccinera sig mot covid-19.

Knappt 1 200 barn fyller eller har fyllt 12 år under årets första tre månader. Region Hallands egen statistik från förra veckan visade att täckningsgraden i länet för 12-15-åringar är 64% för dos 1 och 37% för dos 2.

Publicerad: 2022-01-24