Covid-19 aktuellt 24 september

Information från Region Halland/Smittskydd Halland

Arbete för att öka vaccinationstäckningen

Nu är 85,4 % av folkbokförda i Halland från 16 år vaccinerade med minst en dos. 80,9% har även fått dos 2.
Under onsdagen och torsdagen i denna veckan genomfördes drop-in för studenter på Högskolan i Halmstad. Satsningen föll väl ut och ett 90-tal valde att vaccinera sig. Vaccinationsinsatsen med drop-in fortsätter på Högskolan med ett tillfälle i nästa vecka också. Drop-in satsningen är ett led i regionens arbete för att öka vaccinationstäckningen. För att nå ut med vaccinationserbjudandet till de som ännu inte vaccinerat sig behövs olika typer av insatser. Tanken med att använda mobila team är att underlätta för invånare att vaccinera sig genom att teamen kan finnas på plats på olika ställen i länet och på det viset erbjuda fler möjligheter att vaccinera sig.

Barn 12 till 15 år kan få vaccination mot covid-19 med start i oktober

Planering pågår just nu också för att kunna börja erbjuda vaccination mot covid-19 till barn mellan 12-15 år med start i vecka 41. Planeringen görs tillsammans med huvudmännen för skolorna och det är nu klart att vaccinering kommer att ske på skolorna i Halland. Vi återkommer med hur det praktiskt kommer att genomföras.

Vissa tillfälliga åtgärder inom socialförsäkringen med anledning av covid-19 upphör 1/10 2021

Regeringen har vidtagit flera tillfälliga åtgärder inom socialförsäkringen med anledning av covid-19. Ersättning för arbetsgivares sjuklönekostnader, kompensation för karensavdrag och ersättning till egenföretagare för karensdagar, uppskjutet krav på läkarintyg från dag 8 till dag 15 i en sjukperiod och ersättning till personer som tillhör riskgrupper och anhöriga till riskgrupper gäller till och med den 30 september. Dessa åtgärder kommer att avslutas.

Detta betyder att vissa ersättningar försvinner och krav på läkarintyg vid sjukpenning, VAB och smittbärarpenning kommer återtas. Reglerna för sjukpenning, VAB och smittbärarpenning kommer vara desamma som innan pandemin. Försäkringskassan kommer återgå till ordinarie hantering av läkarintyg och de tidsgränser som gäller för respektive ersättning. Intyg för sjukpenning och VAB kommer behövas på 8:e sjukdagen och intyg för smittbärarpenning kommer behövas från första dagen.
Reglerna gäller för de som insjuknar 1/10 2021 eller senare. Det kommer finnas möjlighet att ansöka om vissa ersättningar retroaktivt.

För mer information vänligen läs Regeringens pressmeddelande och på Försäkringskassans hemsida
Vårdgivarwebben uppdateras from 1/10 vårdgivarwebben-tillfälliga förändringar till följd av covid-19

Förordningen om viss tillfällig föräldrapenning med anledning av sjukdomen covid-19 förlängs till utgången av januari 2022

Det innebär att en förälder kan få tillfällig föräldrapenning om föräldern behöver avstå från förvärvsarbete för att vårda ett barn när till exempel en förskola eller skola är stängd i vissa situationer som är kopplade till sjukdomen covid-19. Förlängningen omfattar även möjligheten till viss förebyggande tillfällig föräldrapenning för föräldrar till vissa nyligen allvarligt sjuka barn som behöver skyddas från smitta av covid-19. Kontaktperson: Frida.lindh@regionhalland.se