Pandemimottagningen byter organisatorisk tillhörighet inom Region Halland

Från och med den 12 december tillhör Pandemimottagningen (smittspårning av covid-19) förvaltningen Ambulans diagnostik och hälsa där de integreras i verksamheten Klinisk mikrobiologi och vårdhygien Halland.

Organisationsförändringen innebär inga praktiska förändringar för dig som behöver komma i kontakt med Pandemimottagningen för stöd i smittspårning.

​Under den mest intensiva tiden av pandemin (covid-19) byggdes ett tillfälligt område upp inom Närsjukvården Halland – Uppdrag Pandemi. Detta område har, i takt med att pandemin avtagit, minskat i storlek och idag finns en mindre smittspårningsdel (kallad Pandemimottagningen) och samordningsansvaret vaccination mot covid-19 kvar.

Smittspårning av covid-19 ska fortsätta så länge Folkhälsomyndigheten rekommenderar det. Pandemimottagningen integreras från den 12 december i ordinarie verksamheten inom förvaltningen Ambulans diagnostik och hälsa. Enheten kommer organisatoriskt att ligga under område Medicinsk diagnostik.

Organisationsförändringen innebär inga praktiska förändringar gällande smittspårningsarbetet. Både Pandemimottagningen och Vårdhygien fortsätter arbetet med sina respektive delar inom smittspårning covid-19 på samma sätt som idag. Det här innebär att kontaktvägarna fortsätter vara desamma som idag för de vårdenheter och kommuner som behöver hjälp i smittspårningsarbete av covid-19.
Mer information om smittspårningsarbetet med tillhörande rutiner finns på vårdgivarwebben: Smittspårning – Vårdgivare.

Från det tillfälliga verksamhetsområdet Uppdrag pandemi flyttas enbart Pandemimottagningen till ADH, medan samordningsansvaret vaccination mot covid-19 är kvar i Närsjukvården Halland. Från årsskiftet ingår vaccinationsuppdraget i Närsjukvårdens Kvalitets- och utvecklingsavdelningen i samband med att verksamhetsområdet Uppdrag Pandemi avvecklas.

Publicerad: 2022-12-08