Rekommendationer för användning av NCS Läkemedelsmodul vid VAS plattformsbyte 24–26 september

Under driftstoppet av VAS när läsläge används kommer NCS Läkemedelsmodul att vara tillgängligt och fungera som vanligt, men vissa funktioner som styrs av VAS kommer inte kunna aktiveras.

Funktioner som inte kan användas som vanligt under pågående driftstopp är att starta upp nya Ordinationslistor och Dagvårdslistor i NCS Läkemedelsmodul, då det inte kommer vara möjligt att registrera inskrivningar eller göra ankomstregistreringar i VAS.

Objekt Läkemedel rekommenderar därför att för patienter som inkommer till Hallands Sjukhus för inskrivning under denna tidpunkt ska läkemedelslistor upprättas på papper, enligt reservrutin. Vilka sedan får överföras till NCS när VAS åter är i drift och inskrivningar kan ske.

Vid övergång från läkemedelslista i pappersform till Ordinationslista i NCS bör inte funktionen Förbered/Verkställ användas utan ordinationerna får skapas direkt från Ordinationslistan.

Läkemedelslistor i pappersformat ska finnas i avdelningens driftstoppspärm för kopiering. Finns ingen lista i pärmen för kopiering kan utskrift ske från fil, listan kan nås via rutin: Driftavbrottspärm, vårdsystem HS.docx (regionhalland.se)

För hjälp se följande guide: Skapa ordinationer från recept – Ordinationslista – NCS

För mer information om VAS plattformsbyte se följande nyhet:                                                                      Är du redo inför driftstoppet på VAS 24–26/9?

Region Halland systemförvaltning, Objekt Läkemedel

Vid frågor kontakta Objekt Läkemedel via Läkemedelssupporten 010 – 47 619 00