Tidplanen är klar för driftstoppet på VAS i helgen – är du?

I helgen, 24–26 september flyttas VAS till en ny plattform. Det blir ett långt avbrott med läskopia från fredag kväll till lördag morgon. VAS och de system som öppnas från VAS samt remiss och svar omfattas av driftavbrottet.

Tidplanen ser preliminärt ut så här (Observera att det finns risk för avvikelser som gör att avbrottet kan bli längre än planerat):

22.30 VAS produktion stoppas. VAS och NCS med flera kan inte nås
23.10 VAS läskopia startas. VAS och NCS med flera kan nås

Cirka 06.30 VAS läskopia stängs. VAS och NCS med flera kan inte nås
Cirka 07.00 VAS produktion startas. VAS och NCS med flera kan nås som vanligt
Från 07.00–11.00 Fortsatt arbete och tester

Lördag eftermiddag Återstående arbete och tester

Efterarbete

Under tiden som läskopian är tillgänglig går det att läsa information, men inte uppdatera i VAS. Det går också att öppna, till exempel, NCS, Aweria och Medspeech. För mer information se: Guide för VAS i läsläge

Reservrutin för röntgen och lab startar redan klockan 22.00. Då börjar de att skicka svar enligt reservrutin. Du kan däremot fortsätta skriva remisser i VAS fram till 22.30.

Eftersom verksamheterna ska skicka pappersremisser under stoppet behöver de förbereda sig genom att vid behov hämta/skriva ut remisser:

• Pappersremisser för kemlab hämtas på labben i Varberg och Halmstad
  • Remiss Mikrobiologi kan skrivas ut via denna länk
  • Rutin Röntgen driftstopp VAS

Driftavbrottsrutiner ska förberedas och användas vid behov:

Se även Rekommendation från Objekt Läkemedel för användning av NCS Läkemedelsmodul!

på Vårdgivarwebben och motsvarande på intranätet.

SUPPORT. På lördagen när VAS är tillgängligt igen så kommer du vid eventuella problem kunna få hjälp via följande nummer – anknytning 31 775 eller 035-13 17 75. Tänk på att numret gäller för problem som har med VAS-stoppet att göra. Övriga akuta ärenden hänvisas, som vanligt under helgerna, till växeln.

Bakgrund
Supporten på nuvarande plattform för VAS kommer att avslutas eftersom riskerna med att fortsätta ha VAS drift i den plattformen har bedömts vara för stora. Därför har Region Halland i ett gemensamt projekt tillsammans med Region Norrbotten (som har samma behov) beslutat att byta plattform.

I projektet har omfattande förberedelser och tester pågått under lång tid för att kunna genomföra bytet på ett säkert sätt med minsta möjliga risker. Men det finns som vid de flesta tekniska arbeten en liten risk att något inträffar som gör att det kan ta längre tid än planerat.

För att flytten ska kunna genomföras med så liten påverkan som möjligt är det viktigt att du som kommer att arbeta den aktuella helgen förbereder dig genom att:

• Se över reservrutiner.
  • Sätta dig in i vilka system som kan användas i VAS läsläge.

Publicerad: 2021-09-22