Ingen personalprovtagning av covid-19 längre

Från den 15 februari ändras Folkhälsomyndighetens rekommendationer för provtagning covid-19. Förändringen innebär att personal som arbetar inom vård- och omsorg inte längre ska genomföra provtagning av covid-19 vid symtom.

För vård- och omsorgspersonal är det fortsatt viktigt att gå hem från jobbet så snart man får symtom på luftvägsinfektion eftersom man är som mest smittsamma i början. Sedan ska man stanna hemma tills man känner sig frisk. Restsymtom som lite snuva eller lätt hosta kan dock finns kvar även sedan man blivit frisk.

För patienter och omsorgstagare gäller fortfarande provtagning vid symtom. Det blir dock vissa lättnader för dem så att provtagning kan avstås om provsvaret inte har betydelse för patientens omhändertagande eller vårdhygieniska åtgärder inom verksamheten.

Självprovtagningen finns kvar som tidigare för dem som fortsatt rekommenderas provtagning vid symtom på covid-19. Det inkluderar de personer som har kraftigt nedsatt immunförsvar, är gravida eller ombeds genomföra provtagning av vården.

Rutin kring provtagning håller på att uppdateras på vårdgivarwebben.

Munskydd i patientnära kontakt – som tidigare

Munskydd (source control) ska fortsätta användas i alla möten med patient som innebär kontakt närmare än 2 meter. Extra viktigt att det följs nu när personalprovtagningen avvecklas.

Se rutinen: Anpassning av smittskyddsåtgärder under pandemi avseende munskydd och visir inom vård och omsorg

Information om sjukdomen covid-19 flyttas

De specifika webbsidor om covid-19 som skapades under pandemin håller på att avvecklas, och arbete har påbörjats med att successivt flytta information om covid-19 till ordinarie platser för information och rutiner kring smitta och liknande sjukdomar. Framför allt samlas det under Smittskydd Halland och Vårdhygien Halland på vårdgivarwebben.

Arbete pågår också att avveckla delar som haft mer framträdande plats digitalt och på mottagningar. Mer information kommer på hur olika delar hanteras, av vem och vad som ska finnas kvar. Tidplanen är att det mesta ska vara åtgärdat den 15 mars.

/ Smittskydd Halland

Publicerad: 2023-02-15