Nu avvecklas covid-19-informationen – åtgärder genomförs centralt och av verksamheterna

I takt med att Folkhälsomyndigheten har justerat sina rekommendationer till ett normalläge när det gäller covid-19 så avvecklas nu också den extrainformation som Region Halland och privata vårdcentraler har haft. Kommunikationsinsatserna under pandemin genomfördes till stor del regionövergripande i samarbete med förvaltningarna och avvecklingen sker nu också gemensamt. Detta gäller all verksamhet; vård, administrationsbyggnader, skolor, kulturen, kollektivtrafiken med mera. En del genomförs av verksamheten själv. Tidplanen är att det ska vara avvecklat den 15 mars.

Chefen för respektive verksamhet ansvarar för att följande genomförs:

Ta bort:

• Affischer med håll avstånd
  • Affischer om covid-19 av olika slag
  • Golvdekaler och liknande ”Håll avstånd”
  • Affischer om besöksregler, smitta covid-19 med mera som inte är aktuella.
  • Anslag på dörren om smitta covid-19

Behåll:

• Affischer och erbjudande om munskydd (behålls för nu men här kan komma justeringar – behovet av munskydd, sk source control, värderas varje vecka)
  • Tvätta händer-affisch på toaletter
  • Handsprit – lättillgängligt att använda också för patienter och andra besökande
  • Vårdcentralerna: information och lådor självprovtagning covid-19
  • Information vaccination mot covid-19

Sätt upp!

Broschyrbeställningen finns det affischer att skriva ut och hänga upp när en verksamhetschef, utifrån rutinen Besökande, medföljande och gruppverksamhet i Region Halland vid ökad smittrisk, beslutar om särskilda besöksregler eller vid smittutbrott.

Följande tas bort centralt (ingen beställning behöver ske av enskild verksamhet):

• Information om covid-19 eller besöksregler i gul ruta på alla mottagningars hemsida på 1177.se. Om enskild verksamhet sedan behöver förtydliga något kring besöksregler eller liknande så görs det av den verksamheten. Om det är information som gäller alltid så publicera det under Aktuellt.
  • Sms-påminnelserna – covid-19 information. I maj läggs istället in information om tidsgräns för av- och ombokning.
  • Boka tid direkt och av- och omboka tid via 1177.se covid-19 information.
  • TeleQ – covid-information. (Undantag: information om bokning vaccination mot covid-19 hos vårdcentralerna.)
  • Covid-19-information under Akut information på intranätet
  • Bilagor kallelser om covid-19.
  • 1177.se och regionhalland.se – mycket tas bort, en del finns kvar
  • Uppdateringar vårdgivarwebben pågår. Mycket tas bort men sjukdomsinformation, rutiner, riktlinjer och annat stöd som ska finnas kvar flyttas dit det tillhör såsom till smittskydd, vårdhygien med mera.

Vid frågor eller behov av stöd kontakta kommunikationsavdelningen på din förvaltning.

Publicerad: 2023-03-02