Användning av munskydd återgår till ordinarie rutiner

Nu tas kravet om munskydd för att skydda andra från smitta (source control) bort för vård- och omsorgspersonal i patientnära situationer i Halland.

​Beslutet kommer efter att smittläget för covid-19, influensa och RS bedömts vara väsentligt lugnare i Halland.

Flera andra regioner har redan eller håller nu också på att genomföra dessa förändringar. Beslutet gäller direkt.

Detta innebär att rekommendationerna om användning av munskydd återgår till ett normalläge, något som välkomnas av många som behövt arbeta med munskydd varje dag under lång tid.bild munskydd.PNG

Beslutet innebär också att kravet försvinner på att ha en plats där patienten, eller andra besökande, själva kan ta ett munskydd. Affischen ”Så använder du munskydd på ett säkert sätt” (se bild) kan också tas ned.

Det är bra om alla mottagningarna även fortsättningsvis erbjuder handsprit för patienter och besökande samt har munskydd att erbjuda om någon aktivt frågar efter det.

Rutinen Anpassning av smittskyddsåtgärder under pandemi avseende munskydd och visir inom vård och omsorg har uppdaterats och finns under Vårdhygien och covid-19. Vid smittutbrott gäller särskilda regler.

De verksamheter som har särskilda omständigheter och eventuellt behöver ha kvar munskydd i vissa situationer kontaktas direkt av Vårdhygien kring detta.

Kontakt vid frågor: Vårdhygien Halland, vardhygien.halland@regionhalland.se

Publicerad: 2023-03-09