Regional handlingsplan för ökad patientsäkerhet

Region Halland har nu fått en gemensam regional plan för arbetet med ökad patientsäkerhet. Planen ska peka ut riktningen och sätta upp mål för framför allt det patientsäkerhetsarbete som bedrivs gemensamt i regionen.

Den halländska planen tar avstamp i den nationella handlingsplan för patientsäkerhet som tagits fram av Socialstyrelsen. Den nationella planen ska stärka kommuner och regioner i det systematiska patientsäkerhetsarbetet och bidra till att förebygga vårdskador.

I en gemensam arbetsgrupp har Region Hallands förvaltningar tagit fram en halländsk handlingsplan som nyligen fastställdes av hälso- och sjukvårdsdirektör Martin Engström.

– Patientsäkerhetsarbetet är viktigt för att upprätthålla och ytterligare förbättra den halländska vårdens kvalitet. Den halländska planen fokuserar främst på det arbete som vi bäst gör tillsammans i hela sjukvårdssystemet. Vi hoppas att planen kan göra att vi kan fokusera våra insatser i detta mycket viktiga arbete, säger Martin Engström.

– Att ingen patient ska drabbas av ett lidande som kunde undvikits, alltså en vårdskada, är patientsäkerhetsområdets nollvision. Med handlingsplanen kan vi ta viktiga steg i den riktningen.

I korthet pekar handlingsplanen ut tre områden som särskilt viktiga för det regiongemensamma arbetet med patientsäkerhet:

– Engagerad ledning
– Adekvat kunskap och kompetens
– Stärka analys, lärande och utveckling

Inom dessa områden har olika målsättningar formulerats i planen. Det handlar bland annat om:

– En tydlig struktur på alla enheter för hur avvikelser hanteras, analyseras och återkopplas.
– Ökad kompetens hos medarbetare och chefer i systematiskt patientsäkerhetsarbete.
– Kopplingen mellan kompetensförsörjning och patientsäkerhet förtydligas
– Utvecklade arbetsformer för att regionövergripande analysera risker, avvikelser och goda arbetssätt, särskilt i vårdens övergångar.
– Ökad regional samstämmighet i vårdriktlinjer och rutiner.
– Patientsäkerhetsarbetet är mer än avvikelser. Nästan alltid går det bra för patienterna och de får förstklassig vård, trots att deras besvär är komplexa och åtgärderna i vården har stora inneboende risker.

En av de saker som planen tar sikte på är att vi behöver bli bättre på att lära såväl av goda exempel som av risker och avvikelser, säger Anders Åkvist, regional chefläkare.

– Nu börjar arbetet med att göra verklighet av planens mål. Då blir patientsäkerhetsarbetets grundförutsättning om engagerade ledare och chefer på olika nivåer extra viktig. De förändringar som nu ska ske görs där värdet i vården skapas, alltså i kärnverksamheten där patienter möter vårdens medarbetare. Det ska bli roligt att se den utveckling som sker under de kommande åren.

Publicerad: 2022-09-06