Digoxin tablett 0,13 mg restnoterad – berör även patienter med öppenvårdsdos

Tablett Digoxin Evolan (digoxin) 0,13 mg är restnoterad och finns preliminärt åter tillgänglig i slutet av augusti. Mindre delleveranser kan förekomma under restperioden.

Handläggning patienter med vanliga recept

Läkemedelskommittén Halland har rådgjort med halländska kardiologer angående handläggning av de patienter som drabbas av restsituationen.

Om apotek eller patient tar kontakt för att Digoxin 0,13 mg inte finns tillgänglig kan patienten tillfälligt sättas över på tablett Digoxin 0,25 mg med någon av följande doseringar:

• Dosering 0,5 tablett dagligen – för patienter som klarar att dela tabletter.

• Dosering 1 tablett varannan dag – för patienter som har svårigheter att dela tabletter.

Ingen koncentrationsbestämning är nödvändig med anledning av denna tillfälliga och minimala dosändring. Dock vill vi passa på att påminna om vikten av att återkommande kontrollera S-Digoxin, särskilt vid behandling av äldre eller vid njursvikt bör detta göras årligen.

Handläggning patienter med öppenvårdsdos

För dospatienter med öppenvårdsdos ersätts Digoxin 0,13 mg tillfälligt med en halv tablett Digoxin 0,25 mg dagligen. Regionens chefsläkare har godkänt ett tillfälligt byte för att undvika att dospatienterna annars blir utan ordinerat läkemedel. När restsituationen är löst kommer patienterna återinsättas på Digoxin 0,13 mg.

Informationsmeddelande från Dosapoteket

Digoxin tablett 0,13 mg är restnoterad och förväntas komma tillbaka i slutet av april. Tiden är preliminär och kan komma att förändras. Eftersom doslagret inom kort tar slut så görs en tillfällig ändring i dospåsarna från hel tablett Digoxin 0,13 mg till halv tablett av Digoxin 0,25 mg. Regionerna är informerade om hanteringen och meddelande angående ändringen skickas med dosleveransen till patient/mottagare. När Digoxin 0,13 mg finns åter på lager så ändras tillbaka till ursprunglig ordination. Hur många som kommer att beröras av denna ändring beror på hur snart Digoxin 0,13 mg finns tillgänglig för beställning.

Dosapoteket kontaktar berörda förskrivande enheter. Förskrivare/enhetschef eller MAS kan kontakta Dosapoteket för att få ut listor över vilka patienter som är berörda.

Kontaktuppgifter till Apoteket AB:

Kundservice, vardagar 8-18

Fax: 018-501 135

apodos@apoteket.se

Läkemedelskommittén Halland 2023-03-22, uppdaterad 2023-08-14 med avseende på restsituationens längd

Publicerad: 2023-03-22