Ny bristsituation Alfakalcidol kapsel

Uppdaterad 2024-03-25 med avseende på restsituationens längd.

Vissa läkemedel innehållande substansen alfakalcidol utgår från den svenska marknaden, vilket även har lett till en restsituation.

Restnoterade behandlingsalternativ innehållande alfakalcidol

• Etalpha kapsel 0,5 µg är restnoterad och beräknas preliminärt åter i början av juni.
  • Etalpha kapsel 0,25 µg är restnoterad och beräknas preliminärt åter i mitten av juni

Tillgängliga behandlingsalternativ innehållande alfakalcidol

• Orala droppar Etalpha 2 µg/ml (tillhandahålls på enstaka apotek).
  • Etalpha injektionsvätska 2µg/ml (rekvisitionsläkemedel).

Läkemedel som utgår från svenska marknaden

• Alfacalcidol Orifarm 0,25 µg utgår från den svenska marknaden.
  • Alfacalcidol Orifarm 0,5 µg utgår från den svenska marknaden.

Andra behandlingsalternativ om bristsituation skulle uppstå

Läkemedelskommittén Halland har varit i kontakt med nefrolog och endokrinologer vid Hallands sjukhus och tagit fram följande rekommendation om en bristsituation skulle uppstå:

• För patienter som har genomgått total eller subtotal paratyreoidektomi – rådgör med endokrinologkonsult om alternativ behandling. De flesta patienter går hos endokrinolog, men det kan finnas enstaka patienter i primärvården
  • De allra flesta patienter med kronisk njursvikt (CKD) stadium 3–4 (GFR 15–60 ml/min) klarar sig utan alfakalcidol i minst 1–2 veckor. Vid stadium 3–4 medför ett kortare uppehåll sällan symtomgivande hypokalcemi.
  • Patienter med CKD stadium 5 är mest känsliga för hypokalcemi:
    • Det är viktigt att bevaka patienter i primärvård (PV) som inte har dialys!
    • Patienter i dialys (hemodialys (HD), peritoneal dialys (PD)) kontrolleras via njurläkare.
  • Patienter med CKD stadium 3 (GFR 30–60 ml/min) bör kunna byta till kolkalciferol (vanligt D-vitamin). Enligt rekommendationer i KDIGO (Kidney disease improving global outcome) guidelines 2017 rekommenderas aktivt D-vitamin först vid CKD 4 (GFR <30 ml/min).
  • Njurpatienter CDK stadium 4 och 5 kan byta från alfakalcidol till kalcitriol (Rocaltrol) med uppföljande kontroll under bristsituationen.

Behandling med Prolia (denosuamab) bör undvikas hos patienter som behandlas med alfakalcidol.

Licensalternativ

Licensläkemedel innehållande alfakalcidol kan förskrivas på recept om en giltig licens finns enligt särskilt tillstånd från Läkemedelsverket. Beslutet från Läkemedelsverket gäller till och med 31 maj 2024 men kan avslutas tidigare om godkända läkemedel finns tillgängliga.

Det finns en regiongemensam licens för alfakalcidol 0,5 µg på produkten nedan. De regiongemensamma licenser får användas av alla verksamheter inom Region Halland samt privata vårdgivare inom Vårdval Halland, ange referensnummer i doseringstexten till apoteket. Se sidan Licensläkemedel för mer information om hur du skriver recept på ett licensläkemedel.

Observera! Leveranstiden för dessa licensläkemedel kan vara upp till 14 arbetsdagar, apoteken har dem sällan på lager.

• Alfacalcidol Theramex 0,5 µg.
      • MAH (tillståndsinnehavare): Theramex Ireland Limited.
      • Referensnummer för licens 2024700047.

Läkemedelskommittén Halland 2023-12-18

Publicerad: 2023-12-18