Restsituation flutikason inhalationsspray

Uppdaterad 2024-03-06 med avseende på restsituationens längd

Det råder för närvarande en restsituation för Flutide Evohaler (flutikasonpropionat) och generika.

Fluticasone Cipla 1250 µg/dos är åter tillgänglig och finns i dagsläget tillgänglig på de flesta apotek.

Även Flutide Evohaler 50 µg/dos är åter tillgänglig.

Behandlingsalternativ

Inga direkt utbytbara alternativ finns tillgängliga.

I samråd med barnläkare rekommenderar Läkemedelskommittén Halland att patienter som drabbas av restsituationen efter individuell bedömning istället kan förskrivas AeroBec (beklometasondipropionat) inhalationsspray/Autohaler. Observera annan substans samt att nytt recept krävs.

• AeroBec inhalationsspray i styrkan 100 µg/dos. Restanmäld, beräknas preliminärt åter i slutet av mars.
  • AeroBec Autohaler finns tillgängligt i styrkorna 50 µg/dos och 100 µg/dos. Observera! Autohaler ska inte användas till spacer/inhalationskammare. 50 µg/dos rekommenderas till barn 5–12 år enligt FASS.

För mer information och rekommenderad dosering, se instruktion för Beklometason inhalation i ePed.

Läkemedelskommittén Halland 2024-01-22

Publicerad: 2024-01-22